fbpx
أهم الأخبارمجتمع الأطباء

مقتل صيدلي مصري بالسعودية أثناء عمله برصاص سيدة

تداولت صفحات على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك”، أنباء تفيد مقتل صيدلي مصري يدعى “أحمد حاتم” إثر تلقيه رصاصتين من سيدة، بسبب رفضه إعطاءها مضاد حيوي بدون روشتة طبية اتباعا لتعمليات وزارة الصحة والسكان في المملكة، بينما لم تصدر وزارة الهجرة المصرية أي بيانات بخصوص الواقعة حتى الآن.

مقتل صيدلى مصرى بالسعودية

وتداول العشرات على “فيسبوك”، تدوينة جاء نصها: “من كام ساعه فيه دكتور صيدلي مصري اتقتل فالسعودية شغال في صيدليه العائله في سكاكا بالناصريه علشان رفض يصرف لواحده ست مضاد حيوي بدون وصفه طبيه ودا اتباعا لتعليمات وزاره الصحه وقوانين ممارسه المهنه في المملكه فالست بكل سهوله ولأنه مصري رخيص بالنسبالها راحت عربيتها جابت مسدس ورجعت ضربته بالنار فسقط شهيدا”.

أضافت التدوينة: “أنا مش متخيل حجم البؤس اللي بقينا فيه سواء جوا أو برا البلد !! للدرجادي احنا رخاص !! للدرجادي مفيش احترام لآدميتنا !! يعني هو لو صرف بدون روشته الإداره تحاسبه وتخصم منه وترحله كمان ولو مصرفش ونفذ التعليمات يتقتل” !!

تابع: “القضيه دي هتبقي تريند الأيام الجايه لازم ضغط قوي من وزاره الخارجيه و رئاسه الجمهوريه وكل نقابات مصر وأولهم نقابه الصيادله ومن قبل كل دول الشعب المصري احنا عايزين حق الشهيد دا وحقه مش بس فلوس أو دية لأن دي اسهل حاجه عند الخنزيره اللي قتلته هي أوأمثالها لا احنا عايزين حقنا فالقصاص من القاتله وتنفيذ حكم الاعدام.. حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل.. وعند الله تجتمع الخصوم”.

وحسب المعلومات المتداولة في التدوينات، فإن الصيدلي من مواليد عام 1989، 33 عاما، بمركز الشهداء بالمنوفية.

وكتب شخص جاره في الحي الكائن به بالمملكة العربية السعودية يدعى محمد قنديل في التعليقات: “الدكتور أحمد حاتم توفى امس المغرب اثر رصاصتين في الظهر انا جاره في العمارة وكنا في المستشفى امس وتواصلنا مع السفارة

اظهر المزيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى