fbpx
أهم الأخباراخبار الصحة

النيابة العامة تحقق في بلاغ يتهم طبيب نفسي شهير بطنطا بالتحرش بالمريضات

حررت 4 فتيات بلاغ رسمي أمام النيابة الكلية بمحكمة طنطا، ضد طبيب نفسي شهير بمدينة طنطا لاتهامه بالتحرش الجنسي أثناء ذهابهن له من أجل العلاج داخل عيادتة الخاصة.

وقال هشام هاشم وصموائيل ثروت محامبان الفتيات المجني عليهم، إن النيابة العامة قررت فتح تحقيق عاجل عقب تلقي 4 بلاغات من الفتيات بتحرش طبيب نفسي شهير بطنطا بهن داخل عيادتة أثناء العلاج.

وأكد محامان المجني عليهن أن التحقيقات استغرقت 8 ساعات وممتدة حتي الساعات الاولي من صباح اليوم.

وأدعت الفتيات في التحقيقات أمام نيابة طنطا الكلية اتهام طبيب نفسى شهير بطنطا بالتحرش بهن داخل عيادته أثناء علاجهن من مرض الإكتئاب، بعد أن أوهمهن أن العلاج بالأحضان والتلامس الجسدي، زاعما أن هذه الطريقة معتمدة في العلاج خارج البلاد.

وزعمت إحدى الضحايا قائلة:”أنا بدأت معاه من أول جلسة قبل 3 سنوات، طلب مني يشوف صور ليا بشعري على الموبايل، وقالي ليه مش بتتصوري وتشوفي نفسك حلوة، وكان في الجلسات بياخد موبايلي يقلب فيه.

وتداول مستخدمو مواقع التواصل الاجتماعي، ما حدث مع الضحية رقم 4 خلال جلسات الطب النفسي في عيادة الطبيب المتحرش وفقًا لمزاعمهن:”قفل الباب بالمفتاح وسألته بتقفل ليه؟ قالي عشان لو هتعيطي محدش يخش عليكي ويحرجك، صدقته ثم طلب مني صور بملابس مثيرة، والوقوف أمام المراية للاستمتاع بجمال جسمي، كنوع من أنواع الثقة بالنفس، لكن رفضت، بعدها قعد يقنعني عن العلاج بالحضن، وإن ده موجود في بعض الدول”.

اظهر المزيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى