fbpx
غير مصنف

طالبة بطب طنطا تحاول الانتحار بسبب تعنت الكلية معها

أقدمت طالبة في الفرقة السادسة، بكلية طب طنطا، ومقيمة بقرية القضابة، التابعة لمركز بسيون، بمحافظة الغربية، علي الانتحار والتخلص من حياتها بتناول 25 قرصا مضادا للاكتئاب، وجرى نقلها إلى مركز السموم بمستشفى طنطا الجامعي وإجراء الفحوصات الطبية والإسعافات الأولية، وتمكن الفريق الطبي من إنقاذها، ولازالت تحت الملاحظة بالرعاية الصحية والحالة مستقرة، طبقا لما نشره موقع القاهرة 24.

وجاءت محاولة الانتحار، بعدما كتبت الطالبة منشورًا علي صفحتها الخاصة بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، لتخبر متابعيها وأصدقائها عن سبب إقدامها على الانتحار، وهو تعرضها للظلم علي يد وكيل كلية الطب، منذ سنوات، بحسب قولها.

وكتبت طالبة تدعي سارة شريف رسالة انتحار عبر صفحتها الشخصية على “فيس بوك”: أنا منمتش امبارح طول الليل من كتر القلق، باخد نفسي طول الوقت بصعوبة، مش قادرة أشيل من دماغي فكرة إنهم هيسقطوني آخر السنة أو على الأقل هيوقعوا تقديري، للأسف ربنا جعل أمري بإيد من لا يرحم، بإيد ناس بتجامل بعضها في الخطأ على حساب نفسيتي ومستقبلي وحياتي.

وأضافت عميد ووكيل طب طنطا أنا بكرهكم، كلنا هنا بنكرهكم، طب طنطا أصبحت مكان سيئ جدًا بعد ما دخلتوها، مفيش حاجة فارقة معاكم غير الكرسي وبس”.

واختتمت رسالتها:”أنا آسفة إني خذلتكم ومقدرتش أقاوم أكتر من كدا بس حقيقي الموضوع صعب عليا جدًا، وأنا أكيد في مكان أحسن بكتير من دا، هو أكيد أرحم بيا من أي حد في الدنيا، وأنا مش مسامحة أي إنسان وصلني إني أنهي حياتي بالشكل دا وأذي كل الناس اللي بحبهم.. أنا مكنتش طالبة أكتر من حقي والله، خلوا بالكم من قطتي.

 

اظهر المزيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى